Wat is een podcast?
Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden. Dat betekent dat – in tegenstelling tot een radio-uitzending – de luisteraar zelf kiest waar en wanneer hij/zij/die het programma beluistert.
De podcast kan een alleenstaand en eenmalig programma zijn, maar evenzeer deel uitmaken van een groter geheel. Denk aan een bijlage of aanvulling op een boek, een kunstwerk, … Een podcast kan ook bestaan uit verschillende afleveringen die samen een reeks vormen.
Wat zijn de voordelen van een podcast?
Flexibel.
Podcasts zijn flexibel: de luisteraar kiest zelf waar en wanneer hij/zij/die ernaar luistert. De wereld draait op volle toeren. Mensen willen zaken combineren.
De podcast hoeft niet te wijken voor andere activiteiten. Omdat de luisteraar zelf kiest wanneer het best uitkomt om naar de podcast te luisteren is die ook ‘ontvankelijker’ voor de boodschap.
​
Snellere identificatie.
Tot slot is een interviewer met een kleine microfoon minder intimiderend en flexibeler dan een ganse cameraploeg in je living of in je kantoor. De gesprekken kruisen sneller de oppervlakte en duiken in de diepte. Het ontbreken van het visuele aspect, zoals een gezicht, voor een snellere identificatie bij de luisteraar.
Onderdompeling.
Een goede verteller hanteert gemakkelijk 125 woorden uit per minuut. Met andere woorden geef je dus drie A4’tjes aan informatie per minuut. De luisteraar is zich hier niet van bewust en wordt op die manier ondergedompeld in het thema in kwestie.
​
Lang actueel.
Ook speelt het feit dat een podcast niet snel veroudert. Integendeel. Een artikel, hoe tijdloos ook, verschenen in een bepaald tijdschrift wordt bij het verschijnen van een nieuwe editie van het tijdschrift gepercipieerd als ‘vervallen’. Maar niet zo bij een podcast: een nieuwe episode wakkert de aandacht voor de eerdere episodes opnieuw aan.
Populariteit.
We kunnen niet om de populariteit van het medium heen. Het kan en mag niet meer ontbreken in de communicatiestrategie.
Het geeft de organisatie een dynamische uitstraling.
​
​
Diepgang.
Podcasts moeten in tegenstelling tot een video niet op 5 minuten afgehaspeld worden. De aandachtsspanne voor een podcast is een stuk langer, waardoor er meer diepgang en variatie kan ingebracht worden.
​
​
Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van een podcast?
01
Kwaliteit
De populariteit van het medium heeft ook een keerzijde. Twee mensen die rond een microfoon wat zitten te ouwehoeren is ook een podcast. Maar is dat wat ook jij wilt? Een voice-over, de gepaste scenes, de juiste muziek op het juiste moment zijn onmisbaar voor een sterke, kwalitatieve podcast.
02
Inhoud
De inhoud is key. Maak je van je podcast een langgerekte reclamespot, dan ben je je publiek gegarandeerd snel kwijt. Met sterke inhoud die boeiend uitgewerkt wordt zal je podcast opvallen in de gigantische stroom aan podcasts.
03
Integreer
Integratie met andere media (blogs, website, e-zines…) zullen het luisterbereik zeker ten goed komen. Als je dat goed aanpakt, dan zullen deze media elkaar niet alleen versterken qua bereik, maar elkaar ook inhoudelijk aanvullen en verrijken.
04
Redactie
Het belang van een goede voorbereiding, de redactionele uitwerking van het thema, het opmaken van een scenario en een gespreksgids zijn niet alleen van belang voor de kwaliteit van je podcast, maar ook interessant voor de efficiëntie van de productie.
05
Relatie
Investeer in de relatie met je publiek. Niet iedereen van je doelgroep is al meteen ‘into’ podcasts of weet het medium te vinden. Integratie met andere media kan daarom belangrijk zijn, temeer ook omdat meer dan 60% van de mensen voor het eerst naar een podcast luistert op aanbeveling van een kennis. Gebruik dus zeker je bestaande relatie om de bal aan het rollen te brengen.